تاثیر کتاب بر زندگی کودک

خواندن کتاب چه تاثیر بر زندگی کودکان خواهد داشت؟

کتاب و کتابخوانی از جهت تاثیری که در زندگی کودک دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است. کتاب مناسب به رشد مغزی کودک کمک می‌کند. به صورت کلی برای انتخاب کتاب مناسب، مراحل زیر را دنبال کنید:

به رده سنی کودک توجه کنید.

موضوعاتی را انتخاب کنید که کودک شما به آنها علاقه نشان می‌دهد.

با دیگران مشورت کرده و از آنها نظر بخواهید و از پیشنهادات آنها استفاده کنید.

محتوا و سبک نوشتاری کتاب را بررسی کنید.

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : چگونه خلاقیت کودک را افزایش دهیم؟

 

اکنون لازم است تا با تاثیر های کتاب بر زندگی کودک خود آشنا شوید:

توسعه زبانی: کتاب خواندن، کودک را با دنیای جدیدی از کلمات و جملات مواجه می‌کند و به مرور با غنی تر شدن دایره لغات کودک، مهارت های زبانی او ارتقا پیدا می‌کند. 

 

کتاب خواندن و تقویت مهارت های خواندن و نوشتن کودک: خواندن کتاب برای کودک باعث می‌شود که او نوشتار صحیح کلمات را ببیند و با توجه کردن به ساختار جملات و شیوه جمله بندی، مهارت خواندن و نوشتن او ارتقا پیدا کند. 

 

خلاقیت و تخیل: کتاب ها برای کودکان دنیای خیالی ایجاد می‌کند و همین مسئله باعث می‌شود که کودک خارج از چارچوب ذهنی خود فکر کند و به خلق داستان ها و ایده های جدید، میل پیدا کند. 

 

مهارت های اجتماعی: برخی از کتاب های کودکان به بررسی مسائل اجتماعی و روابط فردی می‌پردازند. به همین جهت کودکان می‌توانند درک بهتری از یکدیگر داشته و مهارت های ارتباطی و اجتماعی خود را تقویت کنند. 

 

مهارت های شناختی: کتاب خواندن کودک را به تمرکز کردن، تفکر منطقی، تحلیل و استقلال تشویق کرده و با درک داستان کتاب توسط کودک، مهارت های شناختی او نیز ارتقا پیدا می‌کند.

 

الهام بخشی: قهرمان های کتاب ها و داستان های آنها می‌توانند در رشد کودک تاثیر قابل توجهی داشته و به او الهام انگیزه ببخشند. 

مقاله پیشنهادی : خواندن کتاب برای کودک چه تاثیر در افزایش هوش او دارد؟

 

انتخاب کتاب مناسب برای کودک

با توجه به این مسئله که کتاب مناسب برای کودک، ارتباط مستقیم با تاثیر آن بر روی زندگی کودک دارد و به ارتقا مهارت های اجتماعی و شناختی کودک کمک می‌کند، لازم است در انتخاب کتاب مناسب برای کودک خود، دقت و حساسیت زیادی به خرج دهید. به این منظور، مراحل زیر را دنبال کنید:

بررسی محتوا و سن مناسب: قبل از خرید کتاب، محتوای آن را بررسی کرده و مطمئن شوید که داستان های کتاب مناسب سن کودک شما است. سنجش سطح مهارت های شناختی و ارتباطی کودکتان، می‌تواند به شما در انتخاب کتاب مناسب کمک کند.

 

خواستن نظر کودک برای انتخاب کتاب: هنگامی که می‌خواهید کتاب انتخاب کنید، نظر کودک خود را بپرسید که کدام داستان ها برایش جذاب تر هستند و او را در فرآیند انتخاب کتاب شریک کنید.

 

محتوای آموزشی کتاب: کتاب هایی با موضوعات دوستی، همدلی، همکاری، قوانین و احترام به دیگران انتخاب کنید تا در راستای ارتقای مهارت های شناختی و ارتباطی کودک به او کمک کنند.

برای جلوگیری از ابتلا به لاغری مغزی بلاگ "لاغری مغزی در کودکان یعنی چه" را مطالعه فرمایید.

تنوع در موضوع کتاب ها: به این مسئله توجه داشته باشید که کتاب هایی که تهیه می‌کنید، موضوات متنوعی را شامل شوند تا به این صورت، کودک شما بتواند با دیدگاه ها و تجربیات مختلف و به طور کلی با دنیای وسیع تری آشنا شود.

 

بررسی نظرات : بررسی نظرات و دیدگاه دیگران درباره یک کتاب، می‌تواند شما را در خرید آن کتاب راهنمایی کند. 

 

مشاوره با کتابدار یا فروشنده کتاب: در صورتی که در انتخاب کتاب مناسب برای کودک خود به مشکل برخوردید، می‌توانید از کتابدار یا فروشنده راهنمایی بگیرید.

 

سخن پایانی

در این مقاله به بیان تاثیر کتاب بر زندگی کودک شما پرداختیم. همچنین نکاتی را بیان کردیم که به شما در انتخاب کتاب مناسب برای کودکتان کمک می‌کنند. همانطور که پیشتر بیان کردیم، کتاب ها تاثیر زیادی در زندگی کودکان دارند و باعث توسعه مهارت های زبانی و ادبی، قدرت تخیل، ارتقا مهارت های اجتماعی و افزایش دانش و آگاهی آنها می‌شود. کتاب ابزار قدرتمندی است که به رشد شخصیت و توانایی های کودک کمک می‌کند و به او کمک می‌کند تا با دنیای وسیع تری از تجربیات و ایده ها آشنا شود. با توجه به نکاتی که در این مقاله بیان کردیم، می‌توانید به انتخاب کتابی بپردازید که علاوه بر این که به توسعه مهارت های اجتماعی و شناختی کودک شما کمک می‌کند، برای او جذاب و سرگرم کننده هم باشد.

 

در انتهای این نوشته به شما توصیه میکنیم که بلاگ تاثیر بازی بر رشد ذهن کودک را از دست ندهید.

 

مطلب های تصادفی